Artikeln har betyget:

Off page-faktorernas betydelse för sökmotoroptimering




Den här typen av sökmotoroptimering handlar om att positionera sajten i nätverket vilket i det här fallet är hela internet. Och för att positionera oss så vill vi ha inkommande länkar av hög kvalitet. Det betyder att vi vill få kvalitetslänkar som skapar mervärde för våra besökare. Översatt till Googles språk betyder det bland annat följande:

Skaffa inkommande länkar med omsorg

Rent konkret så betyder det att det gäller att skaffa inkommande länkar dvs. att andra sajter länkar till din sida. Ju bättre de inkommande länkarna är desto mer pondus får du, eller Pagerank som Google kallar det. En inkommande länk från en dagstidnings webbplats är med andra ord betydligt bättre än en länk från en halvsuspekt länkfarm.

Låt relevanta sajter länka till dig

Dessutom vill du ha länkar från webbar som på något sätt är relaterade till din sajt rent ämnesmässigt då sökmotorerna tolkar detta som att din sajt har viss pondus inom ämnesområdet och således länkar till dig. Om du har en sajt som handlar om bilar så är det mer värt med länkar från andra bilsajter än från webbar som handlar om flugfiske. Relevans är alltså ett nyckelord när det gäller länkpartners. Ovidkommande länkar verkar tyvärr inte hjälpa så mycket längre.
Se till att dina länkpartners har så hög pondus som möjligt

Vidare vill du att de inkommande länkarna kommer från sajter med så hög pondus som möjligt. Som tidigare nämnts så har Google ett sätt att mäta detta som kallas för Pagerank. I generella drag så erhåller en sajt hög pagerank om man arbetar långsiktigt med att bygga upp en sajt med kvalitetsmaterial, trafik och inkommande länkar. En auktoritetssajt inom bilområdet är t ex Volvos webbplats.

Försök styra ankartexten i de inkommande länkarna

Detta är kanske det viktigaste steget vad gäller länkoptimering. Försök se till att de som länkar till dig utformar länken på det sätt du vill. Vikten av ankartexten kan inte underskattas. Ett klassiskt exempel på detta är förstaplatsen i Googles träfflistor för sökfrasen "click here". Vem kommer upp på förstaplats? Jo det gör en nedladdningssida för Adobe Acrobat Reader, ett gratisprogram som används för att titta på PDF-filer.

Om man studerar den här sidan så hittar man inte enda ord om "click me", vilket vid en första anblick konfunderar. Men det hela har sin helt naturliga förklaring - det handlar om ankartexterna. På miljontals webbsidor världen över finns en länk till Adobes sida, en länk som ofta innehåller frasen "click here". Så kommer det sig alltså att en sida som inte innehåller ett uns av "click me" rankar som nummer ett för denna sökfras.

Google och de andra sökmotorerna använder sig alltså av ankartexterna på inkommande länkar för att kategorisera din sajt.

Var sparsam med att länka till dig själv

Det kan vara frestande att länka från en annan sajt som man själv har och som har uppnått viss pondus och pagerank. Emellertid så tyder mycket på att Google kollar upp vem som står som innehavare till domännamn och kan i alla fall teoretiskt klassa din egen länk som mindre värd.

Och hur skaffar man inkommande länkar?

Ju mer man tränger in i temat kring SEO, ju mer inser man att skillnaderna mellan klassisk marknadsföring och internet marketing är ganska liten. Det handlar även idag om att bygga upp pondus och förtroende kring sin sajt/produkt och att sprida budskapet till rätt målgrupper.

För att skaffa inkommande länkar så gäller det att kontakta webbmasters och be snällt alternativt erbjuda dem något i utbyte mot att de publicerar en länk till dig. Och försök alltså att styra utformningen av länkens ankartext. Men hur hittar man lämpliga länkpartners? Man kan göra sökningar i Google på passande nyckelord och se vilka sajter som kommer upp. Men man kan också ta hjälp av programvara som t ex Seo Elite, ett mycket effektivt program som på kort tid vaskar fram lämpliga framtida länkpartners.

Ett annat sätt att skaffa bra länkar är via sk. Directories eller länkbibliotek som de kan kallas på svenska. Directories var det allomfattande i Internets vagga och sökmotorerna var från början directories innan sökfunktioner och träfflistor tog över. Men de fyller fortfarande en viktig funktion då Google och de övriga faktiskt hämtar information från dem.

DMOZ är en av de största i sammanhanget, ett gigantiskt "open source-project" som sakta men säkert kategoriserar internet. I Sverige har vi Katalogen, ett universitetsprojekt som sedan mitten av nittiotalet plöjer igenom svenska sajter. Du bör alltså anmäla din sajt till Sunet för bedömning och eventuellt inlemmande i dess register. På detta sättet får du snabbt en inkommande länk med hög pondus (och en pagerank på minst 3).

Artikelsamlingar är ett tredje alternativ. Enorma artikeldirectories som Ezine Articles publicerar dina artiklar och ger dig möjligheten att inkludera en länk från varje artikel som du skickar in. Tänk emellertid på att du inte skickar in artiklar som du redan har publicerat på din sajt eftersom du då riskerar att trigga Googles spamfilter angående duplicerat innehåll.

Article Source http://www.svenska-artiklar.se
Lär dig mer om sökmotoroptimering på AdsenseTipset, en sajt som handlar om internetmarknadsföring.

Anders Jonsson är grundare och webbmaster av sajter Excelkungen liksom spanskspråkiga xlToday.net, med ett stort intresse av kalkylblad och optimering för sökmotorer.

Skribent: Anders Jonsson
15:56:29 28-09-2009

Betygsätt artikel: 1 2 3 4 5
nice
Skrevs av: Johan Aspenlöv 22:33:26 13-10-2009