Artikeln har betyget:

Lär dig skriva bra artiklar för webb och sökmotorer




Sökmotorerna lever på text och vill vi få bra positioner i dem så måste vi mata dem kontinuerligt med nya texter. Men hur skapar vi bra texter? Och vad är bra texter? Hur ofta skall man uppdatera sin sajt med nya texter?

Sökmotorerna har dessutom redan sett det mesta. Betänk att de redan har indexerat miljarder webbsidor. Då förstår man att det gäller att komma med nytt textmaterial om man vill dra åt sig deras uppmärksamhet.

Nedanstående artikel tar upp några av de punkter som du bör tänka på när du skriver webbtexter. Du kan även läsa mer på AdsenseTipsets sidor för http://www.adsensetipset.com/sokmotoroptimering sökmotoroptimering.

Kan jag ta en gammal text och köra en "Replace" på några nyckelord?

Nej, med stor sannolikhet så kommer du att misslyckas med att få bra ranking på den texten. Det räcker inte med att byta ut några få ord i texten - Google kommer att genomskåda tricket. De flesta verkar idag vara överrens om det krävs omfattande redigering av texter för att de i sökmotorernas ögon skall uppfattas som unika och intressanta.

Vad är en bra text i sökmotoroptimeringssammanhang?

Bra texter är lika med unika, nyckelordsrika och välskrivna artiklar. Grundkravet idag är alltså att artikeln är unik till sitt inehåll, ett innehåll som begränsar sig till ett bestämt tema. Vidare skall den vara nyckelordsrik. Och med menas inte att man skall stoppa in sina väl utvalda nyckelord på så många ställen som möjligt i texten, utan försök istället att använda nyckelorden på ett så naturligt sätt som möjligt när du författar.


En vanlig diskussionstråd i forum är vilken viktprocent i texten som nyckelorden skall ha. Inget forum har dock lyckats ena sig kring en gemensam, bästa procentsats. Och det är ju egentligen bara ingenjörerna på Yahoo, Google och MSN som skulle kunna uttala sig om detta. Fäst dig inte för mycket vid nyckelordsvikter utan tillämpa det svenska uttrycket "lagom" - inkludera nyckelorden på ett logiskt och naturligt sätt.

Använd synonymer - Latent Semantic Indexing

Optimeringsarbetet går mer och mer ut på att ge sökmotorrobotorna så bra möjligheter som möjligt att se texten i ett större men samtidigt väl avgränsat sammanhang, allt för att kategoriseringsarbetet skall vara så enkelt som möjligt samt bli så rätt som det bara går. Ett begrepp som har myntats är Latent Semantic Indexing, som betyder att olika närbesläktade uttryck jämförs med varandra och gör det enklare att se helheten och sedan kunna para ihop texten med rätt kategori.

Synonymer fyller här en stor funktion. Om du till exempel skriver texter om svensk midsommar (ditt huvudsakliga nyckelord är alltså midsommar) så vill du även inkorporera närbesläktade ord som t ex dill, midsommarstång och helgdag. Google tittar på helheten i texten för att kunna kategorisera och bestämma om texten är relevant. Nu kanske ovanstående exempel är ställt på sin spets men det tjänar till att framhäva idén med semantisk indexering.

Jobba alltså aktivt med synonymer (och akronymer, dvs. motsatser) när du skriver texter för webben. Om du skriver om Stockholmsvädret i mars vill du även inkludera termer som klimat, dis, frostnätter och temperatur. En bra sajt för att finna svenska synonymer är www.synonymer.se.

Hur ofta skall man uppdatera sin sajt?
Gissningsvis så ofta som möjligt. En vanlig uppfattning idag är att det viktiga är att uppdateringarna sker kontinuerligt och på ett naturligt sätt. Det handlar om att försöka mata sökmotorspindlarna löpande så att deras intresse får sajten hålls uppe. Men det finns också en möjlighet att en för hastig publiceringstakt kan trigga eventuella spam-filter. Om din sajt spottar ut nya artiklar varje minut så kan Google få för sig att sidorna måste vara av dålig kvalitet då de troligtvis är datagenererade och inte författade av en människa.

Det här kan få vissa konsekvenser i och med att du publicerar en ny sajt. Låt oss säga att du har suttit i kammaren under ett halvår i offline-läge och snickrat på din nya sajt. Och en vacker dag är det dags för "launch" och sajten tankas upp till webbservern. 248 handskrivna och välförfattade artiklar tjongas ut på internet under loppet av en minut. Och situationen triggar Googles spam-filter och alla artiklarna slängs genast in i diverse sekundära index och ser därefter aldrig dagens ljus. Åtminstone inte i sökmotorernas träfflistor.

Tricket hade i exemplet ovan varit att dag för dag släppa på fler och fler artiklar under några veckors tid. Jo, jag vet, det är definitivt skojigare att släppa på rubbet från start. Men det är tyvärr dålig sökmotoroptimering att göra så...


Du kan läsa fler artiklar inom detta ämnet på sökoptimering

Artikel source: Svenska-artiklar


Skribent: Anders Jonsson (grundare och webbmaster av sajter som Adsense Tipset
Excelkungen och
spanskspråkiga xlToday.net men ett stort intresse av Excel och sökmotoroptimering. )

01:53:09 27-09-2009

Betygsätt artikel: 1 2 3 4 5
Det finns inga kommentarer än!